Tekst łatwy do czytania i rozumienia – ETR
Germanistyka na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Co to jest uniwersytet?
Uniwersytet to szkoła dla dorosłych.
W Polsce jest wiele uniwersytetów.
Jednym z uniwersytetów jest:
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego to w skrócie: UKW.
Czytaj: U-Ka-Wu.
Na uniwersytecie uczą się studentki i studenci.
Niektórzy mówią też: osoby studiujące.
Studentki i studenci uczą się, czyli studiują.
Uczenie się na uniwersytecie to studia.
Wcześniej trzeba zdać ważny egzamin.
Ten egzamin nazywa się: matura.
Studentki i studenci wybierają,
czego chcą się uczyć.
To znaczy: wybierają kierunek studiów.
Mogą wybrać na przykład germanistykę.
Co to jest germanistyka?
Nazwa „germanistyka” pochodzi z języka łacińskiego.
Dawno temu w języku łacińskim mówili ludzie w wielu krajach.
W języku łacińskim „germania” oznaczało: Niemcy.
Niemcy to duży kraj, który jest blisko Polski.
Germanistyka to studia o Niemczech.
Studentki i studenci germanistyki uczą się,
jak żyją ludzie w Niemczech.
Uczą się też o dwóch innych krajach.
Te kraje to: Austria i Szwajcaria.
W Niemczech, Austrii i Szwajcarii
ludzie mówią w języku niemieckim.
Dlatego studentki i studenci
uczą się też języka niemieckiego.
Uczą się mówić, czytać i pisać w języku niemieckim.
Studentki i studentki studiują w nowoczesnym budynku.
Budynek jest przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami.
Studentki i studenci spotykają się też w innych miejscach.
Na przykład chodzą razem do teatru albo do opery.
Wyjeżdżają też razem na wycieczki do Niemiec.
Czasami studentka albo student
chce wyjechać na dłużej.
Może wtedy studiować na uniwersytecie w Niemczech.
Studia w Niemczech mogą być drogie.
Dlatego można dostać pomoc.
Taka pomoc nazywa się: stypendium.
Stypendium to pieniądze na studia.
Studentki i studenci studiują przez kilka lat.
Muszą się dużo uczyć.
Na koniec studiów dostają dyplom.
Z dyplomem można łatwiej znaleźć pracę.
Na przykład można pracować w dużej firmie.
Można też wyjaśniać niemieckie teksty w innym języku.
Albo można uczyć innych ludzi języka niemieckiego.
Chcesz nas o coś zapytać?
Możesz zadzwonić na numer telefonu:
+48 52 341 92 12 albo +48 52 341 91 70
Możesz też wysłać e-mail na adres:
Albo możesz wysłać list na adres:
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego
ul. Jana Karola Chodkiewicza 30 (budynek G)
85-064 Bydgoszcz
W liście napisz też Twój adres.
Na ten adres wyślemy odpowiedź.
Potrzebujesz pomocy asystentki albo asystenta?
Możesz zadzwonić na numer telefonu:
Możesz też wysłać e-mail na adres: